doktor
Administrator
Dołączył: 04 Wrz 2007
Posty: 990
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 11:05, 05 Kwi 2011 Temat postu: Zadania typu "wyjaśnij pojęcia" |
|
|
Proszę Państwa,
Jednym z większych Waszych problemów na kolokwiach są zadania, w których proszę o wyjaśnienie różnych pojęć. Popełniacie tu wiele błędów z dwu podstawowych powodów: po pierwsze często nie potraficie oderwać się od konkretnych przykładów zapomijąc o szerokim znaczeniu pojęcia, a po drugie piszecie wszystko, co wg Was ma jakikolwiek związek z danym pojęciem.
Wyobraźcie sobie, że proszę o wyjaśnienie pojęcia komputer. Jest niemal pewne, że wiele z odpowiedzi wyglądało by w ten sposób:
"Komputer to jest laptop, którego kupiłem w zeszłym tygodniu na Allegro. Działa dość szybko, był tani, ale ma zrysowaną matrycę. A w bibliotece jest z 10 komputerów. Przy wymianie opon wyważanie kół zrobili mi komputerowo. Komputer ma 4 GB pamięci lub mniej albo więcej."
Gdy proszę o wyjaśnienie co to jest odczynnik Lucasa, to wystarczy napisać, że jest to roztwór chlorku cynku w stężonym kwasie solnym bez informowania do czego służy, jak się go sporządza, jak wygląda, z czym reaguje, a w szczególności z czym nie reaguje!
Na zajęciach w ramach jednego z ćwiczeń otrzymywaliście Państwo alkoholany sodu. Ale to przecież nie oznacza, że "alkoholan to produkt reakcji etanolu ze sodem, w trakcie której wydzielają się bąbelki gazu". Przecież jest nieograniczona ilość różnych alkoholanów. Należy tak wyjaśnić pojęcie, aby obejmowało wszystkie poszczególne alkoholany. Nie prościej by było: "alkoholan to sól, w której anionem jest RO-" ?
Inny przykład: "diol geminalny". Większość osób z sobie tylko wiadomych powodów zupełnie ignoruje słowo geminalny i ogranicza się do wyjaśnienia słowa "diol". Uważajcie Państwo, aby tego typu beztroska nie sprawiła, że kiedyś zamiast na "krześle" usiądziecie na "krześle elektrycznym". W końcu to tylko jakiś tam przymiotnik...
Ostatnio zmieniony przez doktor dnia Śro 12:06, 06 Kwi 2011, w całości zmieniany 3 razy
|
|